H och Vredet

Nu måste jag helt plötsligt reda ut saker och ting.
Åter igen handlar det om fredagen:
Här följer en utdragen snabbspolning:

Historien om H och Vredet

(krogmiljö)
H är lång och blond och ensam
Jag säger att han ser ut att trivas
(en kommentar som har sitt ursprung hos master-U)
H säger att så inte är fallet
(Men precis som master-U garanterat leder kommentaren till att:)
H och jag har skapat en konversation

Bland annat får jag hans kort
efter att vi kommit överrens om att jag ska ringa nästa dag
i telefonsamtalet skall jag ge honom min adress
Sedan kommer ett brev samt en biljett anlända i min brevlåda
Därefter kommer vi tillsammans upptäcka Köpenhamn

Det var ett trevligt och fantasifullt samtal
och jag tänkte då, att H var just det
trevlig och fantasifull.

Min vän E och hans vän Vredet 
och jag och han
gick sedan till grannpuben
jag bjöd på öl.

En tävlig ägde rum
vilken jag inte minns reglerna på
men jag antar att den handlade om snabbhet blandat med alkohol
Vredet vann
och fick därmed välja pris

Vredet tyckte vi skulle åka hem till H
Jag och min vän reflekterade inte över huruvida det var en bra eller dålig idé
följde alltså med H och Vredet hem till H

Hos H bjöds det på whiskey vilket jag avstod men övriga drack
Det spelades något tv-spel en kort stund
Sedan blev det
hand på lår
och hand i hår
och hand härodär
från H-hållet på mig
patetiskt nog samtidigt från Vredets håll på E
Det var snålt med gensvar på händerna
och i soffan ansåg jag att
situationen var bisarr

Jag blir inledd i hans sovrum
och känner mig ännu mer obekväm
jag vet att han sysslar med ett misslyckat försök
pinsamt försök
han är pinsam
jag pratar om ikea-möbler och försöker förstöra den stämmning
som han tror sig ha skapat
Jag låter honom inte pussa mig
Han fattar förmodligen vinken
och händerna håller han i styr

Dörren öppnas och det är vännen
Du vet det där vi pratade om innan säger han
Vilket visade sig vara gyllene odiskreta kodord
Över mitt huvud räcker H ett paket kondomer till sin vän
Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta
väljer något mellanting
och jag tittar menande på en obekväm H
Min vän tänker på säkerheten, duvet Ikea och så

Jag säger att jag behöver ett glas vatten
I köket möter jag min vän
fullt påklädd
(vilket jag inte hade väntat mig med tanke på det plötsliga kondom-behovet)
hon tecknar till mig att situationen inte är lugn
jag kan inte hålla inne alla obekväma känslor
jag skrattar
skrattar ännu mer när jag inser att det är fel att skratta just nu
(den bekanta ond-goda-cirkeln aka skratta-och-försöka-kväva-skratt-och-skratta-ännu-mer)

Sedan dyker Vredet upp
iklädd endast duntäcke
(vilket jag inte själv såg men min vän intygade vid ett senare tillfälle)

Det var verkligen dags att lämna den här cirkusen
det var både jag och min vän överrens om
Till skillnad från Vredet
Hans uppsyn var lite smått skrämmande
Han var sannerligen ett stycke vrede i dun
Min vän tog tyst på sig skorna
H skrattade och skakade på huvudet (skämdes förmodligen)
Vredet skulle snart få vredesutbrott
Jag pratade oupphörligt och nervöst med en trevlig ton
som om jag med mitt babbel var skyldig till att rädda situationen
Jag blir avbruten precis då alla ytterkläderna är på
Det är Vredet som med en skarp blick tar till orda:
Ärligt talat, dra åt helvete
...
Detsamma,
svarar jag men samma trevliga och lättsamma ton som jag tidigare
Vi stängde dörren bakom oss
och jag tackade gud för att jag hade varit i detta kvarteret tidigare.


Sedan blir det Söndag
Och som jag tidigare skrev dök dessa två muppar alltså upp på cafét
Jag minns inte att jag berättat vart jag jobbade
Jag blir rädd och arg och förvånad och irriterad och förvirrad

Det här var det sjukaste säger jag när jag får se dem
Så sjukt var det väl inte? säger Vredet

H säger inte ett ord

--

Och idag Måndag.
Jag jobbar förmiddag
Men talar med min vän på eftermiddagen
som berättar att
H har varit inne ensam på cafét
Frågat efter mig
Frågat när jag jobbar nästa gång
Och sagt att han ville hälsa förlåt till mig.

(De hade sagt till H att jag jobbar nästa gång på onsdag, vilket inte stämmer.
Detta gjorde de medvetet då de inte visste om jag ville ha kontakt med denne man.)

Vad ber egentligen H om ursäkt för?
Sin ohyggliga vän?
Situationen i stort?

Trots att jag tyckte höra mig själv säga att H var torrare än toalettpapper
och att jag skulle kunna vara utan situationen jag upplevde hos honom
hade jag ändå velat veta vad han hade att säga.








Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0